Hydraulisylinterin varren pinnoituksessa ja menetelmän valinnassa täytyy huomioida sylinterin käyttötarkoitus. HVOF-pinnoitus sopii hyvin sylinterin varsille, joita käytetään erityisen haastavissa olosuhteissa, ja joissa kromauksen ominaisuudet eivät riitä kulutus- tai korroosiokestävyyden kannalta.
Hydroline Services toimii yhteistyössä Kuopion Konepajan kanssa HVOF-pinnoitteissa, jonka toimitusjohtajaa Jukka Finneä on haastateltu asiantuntijana blogia varten.
Kun varret pinnoitetaan HVOF (High Velocity Oxy-Fuel) eli suurnopeusliekkiruiskutus- menetelmällä, jauhe ruiskutetaan liekin avulla kappaleen pintaan suurella partikkelinopeudella. Tuloksena on tiivis ja korkean tartuntalujuuden omaava pinnoite, joka pysyy hyvin perusaineen päällä eikä lohkeile.
Varsien suurnopeusliekkiruiskutus-pinnoituksessa käytetään wolframi- ja kromikardidi pinnoitteita. Näin saavutetaan loistavat kulutus- ja korroosiokesto-ominaisuudet, jotka parantavat sylinterin kestävyyttä ja pidentävät käyttöikää. Tyypillisissä varsissa käytettävillä HVOF-pinnoitteissa kovuudet liikkuvat 1000-1300 HV:n alueella.
4 askelta onnistuneeseen sylinterin varren suurnopeusliekkiruiskutus -pinnoitukseen
HVOF-pinnoituksessa laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi täytyy toteuttaa monta työvaihetta. Tässä esittelemme niistä oleellisimmat.
1. Koneista pohja haluttuun mittaan
Pohjan koneistuksessa huomioi kappaleen pyöreys ja suoruus, jotta loppuhionta voidaan suorittaa taloudellisesti tehokkaasti. Kappale kannattaakin keskittää huolellisesti koneeseen, sillä näin lopputuloksesta tulee helpommin suora. Toisinaan sylintereiden kunnostettavissa varsissa on vanha pinnoite, mikä poistetaan hiomalla ennen uuden pinnoitteen ruiskuttamista.
2. Suorita pinnoitettavan pinnan raepuhallus
Pinnoitettavan pinnan raepuhalluksella varren pinnalle saadaan karhea tartuntaprofiili. Samalla myös puhdistetaan varren pinta. Työvaihe on tärkeä, sillä ilman raepuhallusta pinnoite ei tartu varteen kiinni.
3. Seuraa varsikappaleen lämpötilaa
Pinnoitusprosessissa on huomioitava monia seikkoja. Yksi tärkeimpiä huomioitavia asioita on varsikappaleen lämpötila, koska oikea lämpötilaikkuna minimoi pinnoitteen säröilyn- ja lohkeamisriskin.
Toinen tärkeä seikka on pinnoitteen kertapyyhkäisypaksuus, joka täytyy olla optimoituna oikealle tasolle, sillä liian suuri pyyhkäisypaksuus huonontaa pinnoitteen laatua ja lyhentää sylinterin varren käyttöikää. Pyyhkäisypaksuuteen voidaan vaikuttaa jauhesyöttömäärällä sekä ruiskutuksen pintanopeudella. Toisaalta liian ohut pyyhkäisykerros kasvattaa viipymää ruiskutuksessa ja samalla nostaa kustannuksia, sillä tällöin ruiskutus joudutaan tekemään lukuisia kertoja.
4. Suorita loppuhionta
Viimeisenä työvaiheena on loppuhionta, joka tehdään pyöröhionta-koneella timantilla. Taloudellisesti tehokkaan lopputuloksen saavuttamiseksi, pinnoitettavan alueen pohjan koneistus on tehtävä huolellisesti. Heitoton lähtötilanne hiontaan sekä optimoitu työvara mahdollistavat taloudellisesti tehokkaan lopputuloksen.
Mikäli edellä mainittuja vaiheita ei tehdä huolellisesti, varren pinnoite voi lohjeta perusaineesta tai loppuhionnassa ei saavuteta haluttua mittaa tai pinnanlaatua. Epäonnistuneen pinnoitteen pinta on huokoinen. Lisäksi pinnoitteessa voi esiintyä suomumaista säröilyä tai lohkeamia.Tällöin pinnoituksessa on jokin mennyt todennäköisesti pieleen.
Onnistuneen pinnoitteen tunnistaa ehjästä ja tiiviin näköisestä pinnasta. Pinnoitteessa ei ole säröilyjä eikä lohkeamia. Tällöin pinnoitus on tehty ammattitaitoisesti ja lopputulos on kestävä ja pitkäikäinen.
Lue lisää hydraulisylinterin huoltoon ja korjaukseen liittyen.