Kuinka hydraulisylinteri kasataan? Tässä ohjeemme!
Hydraulisylinterin kasaus eli kokoonpano aloitetaan aina pesemällä sylinterin osat, jotta varmistutaan kootun sylinterin puhtaudesta. Seuraavassa ohjeet sylinterin kasaamiseksi.
Tiivisteet on asennettu mäntään ja tiivistepesään ennen itse sylinterin kasaamista. Lue tiivisteiden ohjeet tiivisteiden asennukseen tästä.
- Kasaus aloitetaan laitettamalla varsi kiinni tukevasti prässiin. Varren pinta on hyvä tässä vaiheessa puhdistaa puhdistusaineella (esimerkiksi jarru-cleanerilla) ja hankaamattomalla liinalla.
- Voidellaan tiivisteiden pinnat öljyllä sen jälkeen kun on varmistettu, että ne on puhtaat.
- Työnnetään tiivistepesä paikalleen varteen ja pyritään varomaan teräviä kulmia varressa.
- Tarvittaessa varren juuresta pitäisi hioa pois terävät kulmat, jotta tiivisteet eivät vioitu paikalleen laitettaessa.
- Laitetaan mäntä paikalleen männän varteen ja öljytään tiivistepinnat.
- Mäntään laitetaan usein lukiteliimaa, joten kannattaa varmistaa millaista lukiteliimaa tulee käyttää.
- Jos on tiedossa männän tarvitsema momentti, niin laitetaan mäntä oikeaan tiukkuuteensa momenttiavaimella tai momenttipenkissä. Suositusmomentit kasvavat kierteen kokoluokan mukaan.
- Mikäli männässä on lukitusruuvi, lukitaan mäntä lukkoruuvilla paikalleen. Napsautetaan lukkoruuviin kannan viereen pieni täppä, jotta lukkoruuvi ei pääse irtoamaan ja hajottamaan sylinteriä.
- Tämän jälkeen otetaan varsi irti penkistä ja laitetaan sylinteriputki kiinni penkkiin.
- Varsi, tiivistepesä ja mäntä voidaan nyt laittaa pakettina sylinteriputken sisälle.
- Tässäkin kannattaa varoa, ettei mäntään tai männäntiivisteisiin tule ylimääräisiä jälkiä ja että varsi on puhdistettu cleanerilla.
- Kiristetään tiivistepesä paikalleen käyttämällä haka-avainta tai pulteilla/lukkorenkaalla, kiinnitystavasta riippuen
- Tarkastetaan onko ohjaimessa jotain lukitteita, mitkä estävät ohjaimen aukeamisen ja kiritään ne.
Viimeisenä toimenpiteenä sylinteri jätetään odottamaan lukiteliimojen kuivumista vähintään 30 minuutin ajaksi, jonka jälkeen sylinterin oikeanlainen toiminta voidaan testata.