Jumiutunut hydraulisylinteri

Tämän viikon blogitekstissä käydään läpi yhden sylinterikorjaustapauksen purkuvaihe. Sylinteri voidaan avata monella eri tavalla ja tässä yksi niistä.

Lähtötilanne

Kaivinkoneen hydraulisylinterin putkeen on tullut halkeama ja sylinteri on jumittunut asentoon, joka aiheutti sen, että konetta ei voitu liikuttaa. Asiakkaan toimesta sylinteriin saatiin onneksi tehtyä hätäapupaikkaus, jotta kone saatiin korjaamolle ja sylinteri huoltoon. Kun sylinteri saapui meille, tyhjensimme sylinterin öljystä ja kävimme läpi sotasuunnitelman korjaukselle.

Sylinteriputki lähdettäisiin katkaisemaan männän takaa, jolloin saisimme kaikista parhaiten muut osat hyötykäyttöön.

Miksi ei lähdetän purkamaan väkisin ”normaalilla” tavalla?

Mikäli sylinteri lähdettäisiin irrottamaan väkisin ohjaimen kautta, olisi vaarana, että sylinterin varteen, mäntään, vaimentimiin tai muihin osiin tulisi suuria vaurioita, jotka aiheuttaisivat lisätyötä korjaukselle. Vauriot tulisi todennäköisesti aiheuttamaan hitsauksen aiheuttama lämpölaajenema putken sisäpuolelle. Tässä vaiheessa on jo selvää, että putkea ei voida enää hyödyntää korjauksessa, joten putki voidaan ottaa siististi auki sahalla.

Sylinteriputki sahataan siis poikki männän takaa.

Männän avaaminen ja irroittaminen

Putken katkaisemisen jälkeen pääsemme käsiksi männän mutteriin. Tässä vaiheessa tarkastimme sylinteriputken päädyn: että se on käyttökelpoinen ja se voidaan hyödyntää korjauksessa. 

Männän mutteri lähtee helposti auki penkissä oikealla avaimella. Männän mutteri oli varsin jämäkästi kiinni, joten irrottaminen ei käsin olisi onnistunut.

Männän mutteri voidaan pyörittää käsin loppumatka, jotta päästään käsiksi itse mäntään.

Tämän jälkeen lyömme käsin putkea varren silmää kohti, jolloin saamme männän vapautettua.

Huomaathan, että kannattaa aina käyttää kuparityökaluja, jotta sylinterin osat säilyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa asennuksen aikana.

Näin saimme männän vapautettua putken sisältä ja pääsimme tarkastelemaan männän kuntoa. Vaikka mäntä on kokenut hieman iskuja, se saadaan vielä käyttökuntoon.

Tässä vielä kuva putken sisäpuolelta, jossa näemme minkä vuoksi emme avanneet putkea perinteisin menetelmin. Sininen rengas kertoo lämmön aiheuttamista muutoksista ja tässä kohdassa sylinterin halkaisija on pienentynyt pullistuman johdosta niin paljon, että mäntä ei pääse liikkumaan.

Sylinterin korjaus jatkuu siten, että sylinteriin tehdään uusi putki; putkesta saadaan hyödynnettyä pääty, suurengas,sekä vaimentimen osat. Tämän jälkeen sylinterin mäntä korjataan ja tiivisteet uusitaan. Sylinterin varsi säilyi hyvässä kunnossa, joten se voidaan hyödyntää siltään. Pyrimme aina korjauksissamme hyödyntämään sylintereistä mahdollisimman paljon osia, jotka ovat järkevällä työmäärällä pelastettavissa.

Hydraulisylintereiden korjaustapauksen vaihtelevat suuresti ja tämä oli vain yksi esimerkki korjauksista. Tulemme jatkossa käymään läpi myös muita mielenkiintoisia korjaustapauksia!

Näytä kaikki artikkelit

Phone

Hämeenlinna:

03 345 43 20

Vuorela:

017 265 7090